+38 (068) 670 09-60

  • Українська
  • English
  • Deutsch
  • Italiano

Громадська організація
"Центральний Антикорупційний комітет"

“Дедалі більше обмеження свободи ЗМІ”. Як австрійського журналіста записали у “вороги України”

Корреспондентa телеканалу ORF Крістіана Вершютца назвали “агентом Кремля” і позбавили акредитації на Донбасі. МЗС Австрії обурений і викликає українського посла.

Набирає обертів міжнародний скандал через внесення відомого австрійського журналіста, 57-річного Крістіана Вершютца в список ворогів і “проросійських пропагандистів” в Україні.

Вершютц, визнаний в Австрії журналістом року в 2014 році, багаторічний спецкор на Балканах, з 2015-го очолює корпункт найбільшого австрійського телеканалу ORF до Києва.

Австрійський журналіст висвітлював конфлікт на Донбасі з самого його початку, зокрема, багато розповідав про гуманітарні темах, а також зробив серію репортажів з Криму, в яких, зокрема, поспілкувався з кримсько-татарськими організаціями – як проукраїнськими, так і проросійськими, відвідав Кримський міст.

Також два рази він брав інтерв’ю у головного редактора інтернет-газети “Країна” Ігоря Гужви, який в жовтні цього року отримав притулок в Австрії.

Тепер Вершютц потрапив в базу даних “агентів Кремля” під назвою “Посіпака” ( “посіпака”). Це сайт, аналогічний скандально відомому “миротворців”. “Посіпака” підтримується Центром досліджень армії, конверсії і роззброєння.

Директор цього центру – сам у минулому журналіст Валентин Бадрак, входить до громадської ради при СБУ.

“Ультранаціоналісти погрожують журналістам за критику влади”
На відміну від “миротворця”, цей сайт – лише “дошка ганьби”, особисті дані він не розголошує.

Проте австрійський журналіст побоюється за своє життя, адже подібні списки вважаються “розстрільними” (репортер згадує вбивство Олеся Бузини, який потрапив в базу “миротворця”).

Вершютц звернувся за допомогою до австрійського уряду.

“В Україні діють воєнізовані, ультранаціоналістичні групи, які загрожують журналістам, які висвітлюють з критичної точки зору політику керівництва України. Двох журналістів вже вбили, я не хочу бути таким”, – написав Вершютц в обігу (під другим журналістом вони мав на увазі Павла Шеремета, провідного радіо “Вести”, якого підірвали в машині влітку 2016 року).

За його твердженням, “країни ЄС і США, про це знають, але мовчать”. Вершютц попросив владу Австрії домогтися видалення запису про себе на порталі “Посіпака – Агент Кремля”.

На скандал відреагували в МЗС Австрії, звинувативши Україну в перешкоджанні роботі журналіста в зоні конфлікту.

“Дедалі більше обмеження свободи ЗМІ в Україні є неприйнятним. З великою стурбованістю я спостерігаю за умовами, в яких діють українські та міжнародні ЗМІ. Застосування насильства і погрози на адресу журналістів повинні каратися. Як австрійське посольство в Києві, так і міністерство закордонних справ у Відні на всіх рівнях працюють над тим, щоб українська влада видавали журналістам необхідну акредитацію “, – заявила Карін Кнайсль, глава австрійського МЗС і викликала на 8 січня для пояснень українського посла.

Колеги відгукуються про Вершютце як про досвідченого журналіста, який висвітлював конфлікти в поствоєнній екс-Югославії після 1999 року. Кажуть: його складно запідозрити в симпатіях до Москви. Він неодноразово вкрай критично висловлювався про російську політику в Україні.

Вершютц, до речі, відмовився від запитів на інтерв’ю двох великих російських телеканалів.

“Я не хочу давати Росії боєприпаси проти України”, – сказав журналіст “Країні”.

До речі, той же сайт “Посіпака” вніс до списків одного з редакторів американського інтернет-видання War Is Boring, пише на військові теми. Видання оголосили “проросійським”, хоча критичних публікацій про російських збройних силах там чимало.

Репортаж з Криму та інтерв’ю з головним редактором “Країни”
Колеги Вершютца вважають, що він потрапив в список “ворогів” не тільки за кримські репортажі, але і за об’єктивне висвітлення подій на Донбасі. Також Вершютц брав інтерв’ю у головного редактора нашого видання “Країна” Ігоря Гужви, який в жовтні отримав притулок в Австрії через фабрикації кримінальних справ та погроз фізичною розправою в Україні.

Вершютц не виключає, що інтерв’ю з опозиційним журналістом також вплинуло на його появу в списку, який негласно курується владою.

Автори ж “Посіпак” причиною включення Вершютца в список називають нібито проросійський освітлення кримської теми і його перепис на особистій сторінці в Facebook новин з російських сайтів.

“В кінці липня 2018 року оприлюднив свій репортаж про відвідування анексованого Криму, в якому стверджував про” успіхи РФ в будівництві аеропорту в Сімферополі і будівництві Кримського моста “(відзначимо, що Кримський міст на той час був уже дійсно побудований, також як і новий термінал в аеропорту Сімферополя – прим.ред.). у публікації також наводяться фрагменти інтерв’ю з т.зв. “Міністром туризму” Криму, а також місцевими підприємцями, в яких стверджується про “значний прогрес в розвитку півострова з моменту його добровільно го приєднання до РФ, а також поступове подолання міжнародної ізоляції Криму “. Інший репортаж стосувався” поліпшення життя кримськотатарського народу на території півострова “. На початку відеоматеріалу автор намагався зобразити проукраїнських кримськотатарських активістів розрізненими маргіналізованими особами: на тлі яких коллаборационистское рух” Єдність Криму “представлено високоосвіченою і культурною. При цьому наводиться висловлювання одного з представників руху, в якому стверджується, що “тільки Володимир Путін повністю реабілітував татар. І саме при Росії стало можливим будівництво головної мечеті, адже українська влада не видавала ні землі під забудову, ні дозволу на будівництво “, – написали противники Вершютца.

“Воєнний стан пов’язано з виборчою кампанією”
Сам журналіст в розмові зі “Країною” спростував всі звинувачення.

“Я, як і належить, показав в Криму всі сторони, всі точки зору, репортаж зважений і неупереджений, оцінок своїх я не давав. Я розмовляв з адвокатом кримських татар, який представляє кримськотатарських активістів, які перебувають у в’язницях. Також розмовляв з кримськотатарськими організаціями , які співпрацюють з російськими інституціями. Звичайно, я там писав, і вважаю, що це правда, що протягом останніх п’яти років Росія вклала більше грошей в розвиток Криму, ніж Україна за 25 років. і це факт. що стосується Донбасу, то, природний але, я, згідно з міжнародними журналістськими стандартами, не кажу про “терористів”, “окупантів”, а використовую термін “проросійські повстанці”. Але, мабуть, це комусь не подобається “, – сказав нам Вершютц.

Владі могли не сподобатися ще деякі спостереження іноземного журналіста під час роботи на Донбасі.

“Я писав, що блокада Криму і Донбасу – це погано для місцевого населення. Крім того, Україна зараз купує своє вугілля через Росію за валюту, а до блокади купувала його в Донецьку і Луганську за гривні”, – розповідає австрійські репортер.

Також в своїх репортажах Вершютц говорив про проблеми зі свободою слова в Україні. Крім інтерв’ю з Ігорем Гужвою, до програми увійшли коментарі представників 112 каналу, проти якого влада хоче ввести санкції, англомовної газети Kyiv Post, над якою нависла загроза закриття через мовний закон, Freedom House (фінансована США неурядова організація з підтримки свобода слова).

“Тих журналістів, які говорять про проблеми в країні, про реальну політику влади, часто записують у” вороги народу “,” проросійські агенти “. Словом, в” погані люди “. Формулювання” Агент Кремля “є потенційною загрозою з боку радикально налаштованих груп ще й тому, що наші співробітники (оператор і водій) мали неприємну ситуацію під час зйомок маршу миру, коли їх називали проросійськими ЗМІ і т. д., але тоді втрутилася поліція і все обійшлося “, – говорить” Країні “Вершютц.

Могло не сподобатися українським властям і висловлювання Вершютца про введення воєнного стану в Україні.

“Я сказав, що це пов’язано з виборчою кампанією”, – говорить Вершютц.

В цілому журналіст вважає нинішні відносини України та Австрії »не найкращими”. Зокрема, через те, що значна частина австрійських політиків виступає за діалог з Москвою і примирення на Донбасі.

“Австрія завжди була за те, що потрібно знайти рішення конфлікту на Донбасі через переговори”, – пояснює Вершютц.

Іноземних журналістів не пускають в АТО
Незадовго до внесення в базу “агентів Кремля” Вершютца без пояснень позбавили акредитації в зону ООС (її не продовжили), хоча до цього він карту отримував, хоч і з бюрократичною тяганиною.

Чотири місяці ORF вибивало переакредитацію для прифронтових районів для членів команди Вершютца – оператора і продюсера, їм також відмовили.

Раніше команда ORF також дуже довго чекала дозволу на зйомку в порту Маріуполь – в лютому 2018 року журналістам відмовили, але в листопаді 2018 дозволили, що дозволило австрійцям зняти передачу про ситуацію в Азовському морі (тоді ще у Вершютца була акредитація для роботи в ООС).

“Зараз, в разі військових дій або зіткнень в Азовському морі, ми не можемо цього робити, через відсутність акредитації”, – нарікає журналіст.

До речі, з такою ж проблемою зіткнулися і інші іноземні журналісти. Якщо раніше акредитації видавали за пару днів, то з недавніх пір, після організаційних змін (перетворення АТО в ООС), цей процес затягується на невизначений термін, журналістів футболять.

Представники іноземних ЗМІ підозрюють, що таким чином українська влада перешкоджають висвітленню подій в районі бойових дій на Донбасі.

Інший журналіст, кореспондент німецького тижневика Zeit Хервіг Хеллер також поскаржився в Facebook на тяганину з акредитаціями.

“Чомусь усі стало складніше з тих пір, як передали акредитації в ООС (Операція об’єднаних сил, – прим.ред.), Але все ж керівна функція СБУ при цьому зберігається”, – пише Хеллер.

“Тому що тепер за журналістів в ООС відповідає Генштаб. А там якраз ті кадри, які влітку 2014 (ще до МН17, якраз коли почала заходити з РФ масово російська техніка) говорили мені, що іноземним журналістам нічого робити на окупованих територіях. В Маріуполі іноземні групи по два тижні чекають, щоб блок-пост звичайний проїхати. І це вже 4 скарга від іноземних ЗМІ, яку я чую за останній місяць. Мабуть так люди в ООС розуміють завдання щодо поліпшення роботи з зарубіжною пресою “, – говорить медіаексперт Тетяна Попова, екс-замести итель міністра інформаційної політики.

Інформація взята з: https://strana.ua/articles/179071-pochemu-avstrijskoho-zhurnalista-zapisali-v-ahenty-kremlja.html